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<blockquote data-quote="vipkolon" data-source="post: 163066" data-attributes="member: 17651"><p>A child born in a Brahmin family is assumed to be a Brahmin on grounds of coincidence of birth and on similar grounds a child is called a Kshatriya on account of being born in Kshatriya family. However, a son of a doctor does not automatically become a doctor and a son of an engineer does not automatically become an engineer. It is a priceless and very valuable gift to become a disciple of perfect master and does not come by birth or inheritance. This is not like a piece of sweet which anybody can take and when delivers instant gratification. It is not like a fruit plucked from a roadside tree which anyone can pick and eat. Discipleship of a perfect master is precious gift given consciously by divine grace of living master in form of a formal initiation.</p><p></p><p>सतिगुर तुठै पाइऐ साधसंगति गुरमति गुरसिखी |</p><p></p><p>जो बच्चा ब्राह्मण के घर पैदा होता है उसे जन्म के संयोग से ब्राह्मण ही मान लिया जाता है और किसी क्षत्रिय के घर में पैदा होने पर क्षत्रिय मान लिया जाता है | पर किसी डाक्टर का बेटा डाक्टर या इंजीनियर का बेटा इंजीनियर स्वत: ही नहीं बन जाता है | सच्चे रहबर की शागिर्दी एक बेशकिमती नियामत है जो ख़ुद अपनेआप या जन्म से या विरासत में नही पायी जा सकती है | ये कोई मोतीचूर का लड्डू नहीं है जिसे मुंह में ले लिया और स्वाद आ गया | ये कोई सड़क पर लगाया हुआ पेड़ नहीं है जिससे जब चाहा फ़ल तोड़ कर खा लिए | पूर्ण दरवेश की रहबरी तो एक पूर्ण होशो-हवास में बख़्शा हुआ बेशकीमती और बेजोड़ तोहफ़ा है, इसके लिए कामिल दरवेश का दयाल होना और अपनी दया की दीक्षा का अमली ज़ामा देना निहायत ही जरुरी है |</p><p></p><p>After taking initiation from perfect master, obeying his will and command, following the path of meditation for God realization, is like undergoing a process of living after dying. To walk on this way is as difficult as walking on a sharp and hair like thin edge of the sword. How one can dare to walk on such a way where even light weight creatures like ant, mosquitoes do not dare to put step and when he is already heavily burdened with tons of load of lust, passions and bad karmas. The one, who is willing to be pressed in oil press machine like mustard, can dare to go on that path.</p><p></p><p>गुरुसिखी बारीक है खंड़े धार गली अति भीड़ी |</p><p>ओथै टिकै न भुणहणा चलि न सकै उपरि कीड़ी |</p><p>वालहुं निकी आखीऐ तेलु तिलहु लै कोल्हू पीड़ी |</p><p></p><p>भुणहणा – मच्छर |</p><p> </p><p>किसी सच्चे रास्ते के रहबर से बैअत (दीक्षित) होकर उसके हुक्म और रज़ा में चलते हुए परवरदिग़ार से विसाल के लिए बन्दगी का रास्ता, मरकर ज़न्दा होने का मार्ग है | उस पर चलना उतना ही कठिन है जितना तलवार की तेज़ और बाल से बारीक धार पर चलना | जिस मार्ग पर मच्छरों, चींटियों जैसे हलके जीव क़दम बढ़ाने की हिम्मत न रखते हों, उस पर वह क्या चलेगा जिसकें सिर पर वासनाओं की कई मन भारी गठरी लदी हो ? जो कोई कोल्हू में पेले जानेवाले सरसों के समान पीड़े जाने के लिये तैयार हो, उसे ही इधर अपना रुख करना चाहिये |</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="vipkolon, post: 163066, member: 17651"] A child born in a Brahmin family is assumed to be a Brahmin on grounds of coincidence of birth and on similar grounds a child is called a Kshatriya on account of being born in Kshatriya family. However, a son of a doctor does not automatically become a doctor and a son of an engineer does not automatically become an engineer. It is a priceless and very valuable gift to become a disciple of perfect master and does not come by birth or inheritance. This is not like a piece of sweet which anybody can take and when delivers instant gratification. It is not like a fruit plucked from a roadside tree which anyone can pick and eat. Discipleship of a perfect master is precious gift given consciously by divine grace of living master in form of a formal initiation. सतिगुर तुठै पाइऐ साधसंगति गुरमति गुरसिखी | जो बच्चा ब्राह्मण के घर पैदा होता है उसे जन्म के संयोग से ब्राह्मण ही मान लिया जाता है और किसी क्षत्रिय के घर में पैदा होने पर क्षत्रिय मान लिया जाता है | पर किसी डाक्टर का बेटा डाक्टर या इंजीनियर का बेटा इंजीनियर स्वत: ही नहीं बन जाता है | सच्चे रहबर की शागिर्दी एक बेशकिमती नियामत है जो ख़ुद अपनेआप या जन्म से या विरासत में नही पायी जा सकती है | ये कोई मोतीचूर का लड्डू नहीं है जिसे मुंह में ले लिया और स्वाद आ गया | ये कोई सड़क पर लगाया हुआ पेड़ नहीं है जिससे जब चाहा फ़ल तोड़ कर खा लिए | पूर्ण दरवेश की रहबरी तो एक पूर्ण होशो-हवास में बख़्शा हुआ बेशकीमती और बेजोड़ तोहफ़ा है, इसके लिए कामिल दरवेश का दयाल होना और अपनी दया की दीक्षा का अमली ज़ामा देना निहायत ही जरुरी है | After taking initiation from perfect master, obeying his will and command, following the path of meditation for God realization, is like undergoing a process of living after dying. To walk on this way is as difficult as walking on a sharp and hair like thin edge of the sword. How one can dare to walk on such a way where even light weight creatures like ant, mosquitoes do not dare to put step and when he is already heavily burdened with tons of load of lust, passions and bad karmas. The one, who is willing to be pressed in oil press machine like mustard, can dare to go on that path. गुरुसिखी बारीक है खंड़े धार गली अति भीड़ी | ओथै टिकै न भुणहणा चलि न सकै उपरि कीड़ी | वालहुं निकी आखीऐ तेलु तिलहु लै कोल्हू पीड़ी | भुणहणा – मच्छर | किसी सच्चे रास्ते के रहबर से बैअत (दीक्षित) होकर उसके हुक्म और रज़ा में चलते हुए परवरदिग़ार से विसाल के लिए बन्दगी का रास्ता, मरकर ज़न्दा होने का मार्ग है | उस पर चलना उतना ही कठिन है जितना तलवार की तेज़ और बाल से बारीक धार पर चलना | जिस मार्ग पर मच्छरों, चींटियों जैसे हलके जीव क़दम बढ़ाने की हिम्मत न रखते हों, उस पर वह क्या चलेगा जिसकें सिर पर वासनाओं की कई मन भारी गठरी लदी हो ? जो कोई कोल्हू में पेले जानेवाले सरसों के समान पीड़े जाने के लिये तैयार हो, उसे ही इधर अपना रुख करना चाहिये | [/QUOTE]
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