• Welcome to all New Sikh Philosophy Network Forums!
    Explore Sikh Sikhi Sikhism...
    Sign up Log in

Guru Gobind Singh Writes In Dasam Granth

vsgrewal48895

Writer
SPNer
Mar 12, 2009
651
663
89
Michigan
Dear Members,

Here are some refrences about the writings of Guru Gobind Singh in Raag Ramkali and Swayeeaas in DG, which are self explanatory and respond on present debates;;

ਰਾਮਕਲੀ ਪਾਤਿਸ਼ਾਹੀ ੧੦
Ramkali of 10th Master-DG, Page 709 & 710

ਰੇ ਮਨ ਐਸੋ ਕਰਿ ਸੰਨਿਆਸਾ ਬਨ ਸੇ ਸਦਨ ਸਭੈ ਕਰਿ ਸਮਝਹੁ ਮਨ ਹੀ ਮਾਹਿ ਉਦਾਸਾ ਜਤ ਕੀ ਜਟਾ ਜੋਗ ਕੋ ਮੱਜਨੁ ਨੇਮ ਕੇ ਨਖਨ ਬਢਾਓ ਗਯਾਨ ਗੁਰੂ ਆਤਮ ਉਪਦੇਸ਼ਹੁ ਨਾਮ ਬਿਭੂਤ ਲਗਾਓ ਅਲਪ ਅਹਾਰ ਸੁਲਾਪ ਸੀ ਨਿੰਦ੍ਰਾ ਦਯਾ ਛਿਮਾ ਤਨ ਪ੍ਰੀਤਿ ਸੀਲ ਸੰਤੋਖ ਸਦਾ ਨਿਰਬਾਹਿਬੋ ਹ੍ਵੈਬੋ ਤ੍ਰਿਗੁਣ ਅਤੀਤਿ ਕਾਮ ਕ੍ਰੋਧ ਹੰਕਾਰ ਲੋਭ ਹਠ ਮੋਹ ਨ ਮਨ ਸੋ ਲਯਾਵੈ ਤਬ ਹੀ ਆਤਮ ਤਤ ਕੋ ਦਰਸੇ ਪਰਮ ਪੁਰਖ ਕਹ ਪਾਵੈ
Re Man Ayso Kar Sanyasa. Ban Se Sadan Sabhai Kar Samjoh Man He Maeh Udasa. Jat Ki Jatta Yog Ko Majan Naym Ke Nakhan Badhaou. Gyan Guru Aatam Oupdesh Naam Bibhoot Lagaou. Alap Ahaar Sulap Si Nindra Dya, Chima, Tan Preet. Seel Santokh Sada Nibahebo Hovebo Tregun Atit. Kaam Krodh Hankar Lobh Hath Moh Na Man So Liavo. Tab He Atam Tat Ko Darsay Param Purakh Keh Paavai.

O, mind! The asceticism is practiced in this way. Consider your house as the forest and remain unattached within yourself. Consider continence as the matted hair, Yoga as the ablution and daily observances as your nails. Consider the knowledge as the preceptor giving lessons to you and apply the Name of the God as ashes. Eat less, sleep less, and cherish mercy and forgiveness; Practice gentleness, contentment, and remain free from three modes. Keep your mind unattached from lust, anger, greed, insistence and infatuation. Then you will visualize the supreme essence and realize the supreme Akal Purkh.

ਰੇ ਮਨ ਇਹਿ ਬਿਧਿ ਜੋਗੁ ਕਮਾਓ ਸਿੰਙੀ ਸਾਚ ਅਕਪਟ ਕੰਠਲਾ ਧਿਆਨ ਬਿਭੂਤ ਚੜ੍ਹਾਓ ਤਾਤੀ ਗਹੁ ਆਤਮ ਬਸਿ ਕਰ ਕੀ ਭਿੱਛਾ ਨਾਮ ਅਧਾਰੰ ਬਾਜੇ ਪਰਮ ਤਾਰ ਤਤੁ ਹਰਿ ਕੋ ਉਪਜੈ ਰਾਗ ਰਸਾਰੰ ਉਘਟੈ ਤਾਨ ਤਰੰਗ ਰੰਗਿ ਅਤਿ ਗਯਾਨ ਗੀਤ ਬੰਧਾਨੰ ਚਕਿ ਚਕਿ ਰਹੇ ਦੇਵ ਦਾਨਵ ਮੁਨਿ ਛਕਿ ਛਕਿ ਬਯੋਮ ਬਿਵਾਨੰ ਆਤਮ ਉਪਦੇਸ਼ ਭੇਸੁ ਸੰਜਮ ਕੋ ਜਾਪੁ ਸੁ ਅਜਪਾ ਜਾਪੇ ਸਦਾ ਰਹੈ ਕੰਚਨ ਸੀ ਕਾਯਾ ਕਾਲ ਨ ਕਬਹੂੰ ਬਯਾਪੇ

Re Man Eh Bidh Jog Kamaou. Singi Saach Akpat Kanthla Dhyan Bibhoot Charaou. Tati Goh Aatam Bas Kar Bhicha Naam Adaran. Baajay Param Tar Tat Har Ko Oupjai Raag Rasaarn. Oughtai Taan Tarang Rang Ut Gyan Geet Bandhanan. Chak Chak Rahay Dev Danav Mun Chak Chak Bayoum Binavan. Aatam Oupdesh Bhays Sanjam Ko Jaap So Ajpa Jaapay. Sada Rahai Kanchan Si Kaya Kaal Na Kabhon Byapay.

O Mind! The Yoga is practiced in this way. Consider the Truth as the horn, sincerity the necklace and meditation as ashes to be applied to your body. Make self-control your lyre and the prop of the Name as your alms. Then the supreme essence will be played like the main string creating savory divine music. The wave of colorful tune will arise, manifesting the song of knowledge. The gods, demons and sages would be amazed enjoying their ride in heavenly chariots. While instructing the self in the garb of self-restraint and reciting God’s Name inwardly, the body will always remain like gold and become immortal.


ਪ੍ਰਾਨੀ ਪਰਮ ਪੁਰਖ ਪਖ ਲਾਗੋ ਸੋਵਤ ਕਹਾ ਮੋਹ ਨਿੰਦ੍ਰਾ ਮੈ ਕਬਹੂੰ ਸੁਚਿਤ ਹ੍ਵੈ ਜਾਗੋ ਔਰਨ ਕਹ ਉਪਦੇਸ਼ਤ ਹੈ ਪਸੁ ਤੋਹਿ ਪ੍ਰਬੋਧ ਨ ਲਾਗੋ ਸਿੰਚਤ ਕਹਾ ਪਰੇ ਬਿਖਿਯਨ ਕਹ ਕਬਹੁ ਬਿਖੈ ਰਸ ਤਯਾਗੋ ਕੇਵਲ ਕਰਮ ਭਰਮ ਸੇ ਚੀਨਹੁ ਧਰਮ ਕਰਮ ਅਨੁਰਾਗੋ ਸੰਗ੍ਰਹਿ ਕਰੋ ਸਦਾ ਸਿਮਰਨ ਕੋ ਪਰਮ ਪਾਪ ਤਜਿ ਭਾਗੋ ਜਾ ਤੇ ਦੂਖ ਪਾਪ ਨਹਿ ਭੇਟੈ ਕਾਲ ਜਾਲ ਤੇ ਤਾਗੋ ਜੌ ਸੁਖ ਚਾਹੋ ਸਦਾ ਸਭਨ ਕੌ ਤੌ ਹਰਿ ਕੇ ਰਸ ਪਾਗੋ

Prani Param Purkh Pakh Laago. Sovat Kaha Moh Nindra Mai Kabhon Suchit Haiv Jaago. Aouran Ko Oupdeshat Hai Paso toeh Parboadh Na Laago. Sinchat Kaha Paray Bikhyan Keh Kaboh Bikhai Ras Tyago. Keval Karam Bharam Se Chenoh Dharam Karam Anraago. Sangreh Karo Sada Simran Ko Param Paap Taj Bhago. Ja Te Dookh Paap Neh Bhaytai Kaal Jaal Tay Taago. Jou Sukh Chaho Sada Sabhan Kou Tou Har Ke Ras Paago.

O, Man! Fall at the feet of the supreme Akal Purkh. Why are you sleeping in worldly attachment, awake sometimes and be vigilant? O, Animal! Why do you preach to others, when you are quite ignorant, why are you gathering the sins? Forsake sometimes the poisonous enjoyment. Consider these actions as illusions and devote yourself to righteous actions. Absorb yourself in the remembrance of the name of Akal Purkh and abandon and run away from sins. So that the sorrows and sins do not afflict you and you may escape the trap of death. If you want to enjoy all comforts, then absorb yourself in the love of the God.

First five Swayas-out of 33, DG, Page,712

ਜਾਗਤਿ ਜੋਤ ਜਪੈ ਨਿਸ ਬਾਸੁਰ ਏਕ ਬਿਨਾ ਮਨ ਨੈਕ ਨ ਆਨੈ ਪੂਰਨ ਪ੍ਰੇਮ ਪ੍ਰਤੀਤ ਸਜੈ ਬ੍ਰਤ ਗੋਰ ਮੜੀ ਮਟ ਭੂਲ ਨ ਮਾਨੈ ਤੀਰਥ ਦਾਨ ਦਇਆ ਤਪ ਸੰਜਮ ਏਕ ਬਿਨਾ ਨਹ ਏਕ ਪਛਾਨੈ ਪੂਰਨ ਜੋਤ ਜਗੈ ਘਟ ਮੈ ਤਬ ਖਾਲਸ ਤਾਹਿ ਨਖਾਲਸ ਜਾਨੈ

Jaagat Joat Japai Nis Basar Ayk Bina Man Naik Na Aanai.Pooran Prem Partit Sajai Barat Gor Marhi Matt Bhool Na Manai.Ttheerathh Daan Dayaa Tap Sanjam Ayk Binaa Neh Ayk Pashhaanai.Pooran joth jagai ghatt mai thab khaalas thaahi nakhaalas jaanai.

He, who remembers the ever-awakened Light throughout night and day and does not bring anyone else in the mind, and practices his vow with whole hearted affection and does not believe in even by oversight, the graves, Hindu monuments and monasteries; and does not recognize anyone else except One God, not even the bestowal of charities, performance of merciful acts, austerities and restraint on pilgrim-stations; the perfect light of the God illuminates his heart, then one comes to know immaculate Pure from impure.

ਸੱਤਿ ਸਦੈਵ ਸਰੂਪ ਸਤਬ੍ਰਤ ਆਦਿ ਅਨਾਦਿ ਅਗਾਧ ਅਜੈ ਹੈ ਦਾਨ ਦਯਾ ਦਮ ਸੰਜਮ ਨੇਮ ਜੱਤ ਬ੍ਰਤ ਸੀਲ ਸੁਬ੍ਰਿਤ ਅਬੈ ਹੈ ਆਦਿ ਅਨੀਲ ਅਨਾਦਿ ਅਨਾਹਦ ਆਪਿ ਅਦ੍ਵੈਖ ਅਭੇਵ ਅਭੈ ਹੈ ਰੂਪ ਅਰੂਪ ਅਰੇਖ ਜਰਾਰਦਨ ਦੀਨ ਦਯਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾਲ ਭਏ ਹੈ

Akal Purkh is ever Beautiful, Truth-incarnate, Pledged to truth, the Primal One Beginning less, Unfathomable and Unconquerable; It is comprehended through Its qualities of Charitableness, Mercifulness, Austerity, Restraint, Observances, Kindliness and Generosity. Akal Purkh is Primal, Blemish less, beginning less, Malice less, Limitless, Indiscriminate and Fearless; and is the Formless, Mark less, Akal Purkh Protector of the lowly and ever compassionate.

ਆਦਿ ਅਦ੍ਵੈਖ ਅਭੇਖ ਮਹਾ ਪ੍ਰਭ ਸੱਤਿ ਸਰੂਪ ਸੁ ਜੋਤ ਪ੍ਰਕਾਸੀ ਪੂਰ ਰਹਯੋ ਸਭ ਹੀ ਘਟ ਕੈ ਪਟ ਤੱਤ ਸਮਾਧਿ ਸਮਾਧਿ ਸੁਭਾਵ ਪ੍ਰਨਾਸੀ ਆਦਿ ਜੁਗਾਦਿ ਜਗਾਦਿ ਤੁਹੀ ਪ੍ਰਭ ਫੈਲ ਰਹਯੋ ਸਭ ਅੰਤਰਿ ਬਾਸੀ ਦੀਨ ਦਯਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾ ਕਰ ਆਦਿ ਅਜੋਨਿ ਅਜੈ ਅਬਿਨਾਸੀ

That great Akal Purkh is Primal, Blemish less, Guise less, Truth-incarnate and ever-effulgent Light; the essence in Absolute Meditation is the Destroyer of all and Pervades in every heart; O, Akal Purkh! Thou are the Primal, from the beginning of the sages; thou pervades everywhere in everyone; Thou art the Protector of the lowly, Merciful, Graceful, Primal, Unborn and Eternal.3.

ਆਦਿ ਅਭੇਖ ਅਛੇਦ ਸਦਾ ਪ੍ਰਭ ਬੇਦ ਕਤੇਬਨਿ ਭੇਦੁ ਨ ਪਾਯੋ ਦੀਨ ਦਯਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾਲ ਕ੍ਰਿਪਾਨਿਧਿ ਸੱਤਿ ਸਦੈਵ ਸਭੈ ਘਟ ਛਾਯੋ ਸ਼ੇਸ਼ ਸੁਰੇਸ਼ ਗਣੇਸ਼ ਮਹੇਸੁਰ ਗਾਹਿ ਫਿਰੈ ਸ੍ਰੁਤਿ ਥਾਹ ਨ ਆਯੋ ਰੇ ਮਨ ਮੂੜ ਅਗੂੜ ਇਸੋ ਪ੍ਰਭ ਤੈ ਕਿਹ ਕਾਜਿ ਕਹੋ ਬਿਸਰਾਯੋ

Thou art the Primal, Guise less, Invincible and Eternal; the Vedas and the Semitic holy texts could not know Thy Mystery; O protector of the lowly, O compassionate and Treasure of Mercy Akal Purkh! Thou art Ever Truth and Pervades in all; Sheshnaga, Indra, Gandesha, Shiva and also the Shrutis (Vedas) could not know Thy Mystery; O my foolish mind! Why have you forgotten such an Akal Purkh?

ਅੱਚੁਤ ਆਦਿ ਅਨੀਲ ਅਨਾਹਦ ਸੱਤ ਸਰੂਪ ਸਦੈਵ ਬਖਾਨੇ ਆਦਿ ਅਜੋਨਿ ਅਜਾਇ ਜਰਾ ਬਿਨੁ ਪਰਮ ਪੁਨੀਤ ਪਰੰਪਰ ਮਾਨੇ ਸਿੱਧ ਸ੍ਵਯੰਭੂ ਪ੍ਰਸਿੱਧ ਸਭੈ ਜਗ ਏਕ ਹੀ ਠੌਰ ਅਨੇਕ ਬਖਾਨੇ ਰੇ ਮਨ ਰੰਕ ਕਲੰਕ ਬਿਨਾ ਹਰਿ ਤੈ ਕਿਹ ਕਾਰਣ ਤੇ ਨ ਪਛਾਨੇ

Akal Purkh is described as Eternal, Beginning less, Blemish less, Limitless, Invincible and Truth-incarnate, and is Powerful, Effulgent, known throughout the world; Its mention has been made in various ways at the same place; O my poor mind ! Why do you not recognize that Blemish less Akal Purkh?



Swayeeas of Guru Gobind Singh, DG, Page, 713 & 714

ਕਾਹੂੰ ਨੇ ਰਾਮ ਕਹਯੋ ਕ੍ਰਿਸ਼ਨਾ ਕਹੁ ਕਾਹੂੰ ਮਨੈ ਅਵਤਾਰਨ ਮਾਨਯੋ ਫੋਕਟ ਧਰਮ ਬਿਸਾਰ ਸਭੈ ਕਰਤਾਰ ਹੀ ਕਉ ਕਰਤਾ ਜੀਅ ਜਾਨਯੋ ੧੨
Someone calls Akal Purkh Ram or Krishna and someone believes in Its incarnations, but my mind has forsaken all useless actions and has accepted only the One Creator.

ਜੌ ਕਹੌ ਰਾਮ ਅਜੋਨਿ ਅਜੈ ਅਤਿ ਕਾਹੇ ਕੌ ਕੌਸ਼ਲ ਕੁੱਖ ਜਯੋ ਜੂ ਕਾਲ ਹੂੰ ਕਾਲ ਕਹੈ ਜਿਹਿ ਕੌ ਕਿਹਿ ਕਾਰਣ ਕਾਲ ਤੇ ਦੀਨ ਭਯੋ ਜੂ
If we consider Ram, the Lord as Unborn, then how did he take birth from the womb of Kaushalya? He, who is said to be the KAL (destroyer) of KAL (death), then why did none become subjugated himself before KAL?

ਸੱਤ ਸਰੂਪ ਬਿਬੈਰ ਕਹਾਇ ਸੁ ਕਯੋਂ ਪਥ ਕੌ ਰਥ ਹਾਂਕ ਧਯੋ ਜੂ ਤਾਹੀ ਕੋ ਮਾਨਿ ਪ੍ਰਭੂ ਕਰਿ ਕੈ ਜਿਹ ਕੋ ਕੋਊ ਭੇਦੁ ਨ ਲੇਨ ਲਯੋ ਜੂ ੧੩
If Krishna is called the Truth-incarnate, beyond enmity and opposition, then why did he become the charioteer of Arjuna? O mind! You only consider It the Akal Purkh God, who’s Mystery, could not be known to anyone.

ਕਯੋਂ ਕਹੁ ਕ੍ਰਿਸ਼ਨ ਕ੍ਰਿਪਾਨਿਧ ਹੈ ਕਿਹ ਕਾਜ ਤੇ ਬੱਧਕ ਬਾਣ ਲਗਾਯੋ ਅਉਰ ਕੁਲੀਨ ਉਧਾਰਤ ਜੋ ਕਿਹ ਤੇ ਅਪਨੋ ਕੁਲ ਨਾਸੁ ਕਰਾਯੋ
Krishna himself is considered the treasure of Grace, then why did the hunter shot his arrow at him? He has been described as redeeming the clans of others then he caused the destruction of his own clan;

ਆਦਿ ਅਜੋਨਿ ਕਹਾਇ ਕਹੋ ਕਿਮ ਦੇਵਕਿ ਕੇ ਜਠਰੰਤਰ ਆਯੋ ਤਾਤ ਨ ਮਾਤ ਕਹੈ ਜਿਹ ਕੋ ਤਿਹ ਕਯੋਂ ਬਸੁਦੇਵਹਿ ਬਾਪੁ ਕਹਾਯੋ ੧੪
Akal Purkh is said to be unborn and beginning less, then how did he come into the womb of Devaki? Akal Purkh is considered to be without any father or mother, then why did Krishna cause Vasudev to be called his father.

ਕਾਹੇ ਕੋ ਏਸ਼ ਮਹੇਸ਼ਹਿ ਭਾਖਤ ਕਾਹਿ ਦਿਜੇਸ਼ ਕੋ ਏਸ ਬਖਾਨਯੋ ਹੈ ਨ ਰਘ੍ਵੇਸ਼ ਜਦ੍ਵੇਸ਼ ਰਮਾਪਤਿ ਤੈ ਜਿਨ ਕੌ ਬਿਸ੍ਵਨਾਥ ਪਛਾਨਯੋ
Why do you consider Shiva or Brahma as the Akal Purkh? There is none amongst Ram, Krishna and Vishnu, who may be considered as the Creator of the Universe.

ਏਕ ਕੋ ਛਾਡਿ ਅਨੇਕ ਭਜੈ ਸੁਕਦੇਵ ਪਰਾਸਰ ਬਯਾਸ ਝੁਠਾਨਯੋ ਫੋਕਟ ਧਰਮ ਸਜੇ ਸਭ ਹੀ ਹਮ ਏਕ ਹੀ ਕੌ ਬਿਧ ਨੈਕ ਪ੍ਰਮਾਨਯੋ ੧੫
Relinquishing the One Creator, you remember many gods and goddesses; in this way you prove Shukdev, Prashar etc. as liars; all the so-called religions are hollow; I only accept the One Akal Purkh as the Providence.

ਕੋਊ ਦਿਜੇਸ਼ ਕੋ ਮਾਨਤ ਹੈ ਅਰੁ ਕੋਊ ਮਹੇਸ਼ ਕੋ ਏਸ਼ ਬਤੈ ਹੈ ਕੋਊ ਕਹੈ ਬਿਸ਼ਨੋ ਬਿਸ਼ਨਾਇਕ ਜਾਹਿ ਭਜੇ ਅਘ ਓਘ ਕਟੈ ਹੈ
Someone tells Brahma as the Creator-God and someone tells the same thing about Shiva; someone considers Vishnu as the hero of the universe and says that only on remembering him, all the sins will be destroyed;

ਬਾਰ ਹਜ਼ਾਰ ਬਿਚਾਰ ਅਰੇ ਜੜ ਅੰਤ ਸਮੈ ਸਭ ਹੀ ਤਜਿ ਜੈ ਹੈ ਤਾਹੀ ਕੋ ਧਯਾਨ ਪ੍ਰਮਾਨਿ ਹੀਏ ਜੋਊ ਥੇ ਅਬ ਹੈ ਅਰੁ ਆਗੈ ਊ ਹ੍ਵੈ ਹੈ ੧੬
O fool! Think about it a thousand times, all of them will leave you at the time of death; therefore, you should only meditate on Akal Purkh, who is there in the present and who will also be there in future.

Cordially,

Virinder S. Grewal
Williamston, MI
 

Randip Singh

Writer
Historian
SPNer
May 25, 2005
2,935
2,949
55
United Kingdom
Re: Guru Gobind Singh Writes in DG

ਬਾਰ ਹਜ਼ਾਰ ਬਿਚਾਰ ਅਰੇ ਜੜ ਅੰਤ ਸਮੈ ਸਭ ਹੀ ਤਜਿ ਜੈ ਹੈ ਤਾਹੀ ਕੋ ਧਯਾਨ ਪ੍ਰਮਾਨਿ ਹੀਏ ਜੋਊ ਥੇ ਅਬ ਹੈ ਅਰੁ ਆਗੈ ਊ ਹ੍ਵੈ ਹੈ ੧੬
O fool! Think about it a thousand times, all of them will leave you at the time of death; therefore, you should only meditate on Akal Purkh, who is there in the present and who will also be there in future.


Cordially,

Virinder S. Grewal
Williamston, MI

I love this last line. I had a massive debate on Welcome to website about history of the sikhs about this many years ago.
 

❤️ CLICK HERE TO JOIN SPN MOBILE PLATFORM

❤️ CLICK HERE TO JOIN SPN MOBILE PLATFORM

📌 For all latest updates, follow the Official Sikh Philosophy Network Whatsapp Channel:
Top